Виховні заходи


ЗЕМЛЯ - НАШ СПІЛЬНИЙ ДІМ  

Мета: Узагальнити знання вихованців про природу рідного краю. Підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати.
Ознайомити вихованців із заходами щодо відтворення і збереження природи. Збагачувати словниковий запас дітей, розширювати кругозір. Розвивати пізнавальний інтерес, мислення, уміння працювати колективно і самостійно. Виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: карта, глобус, ілюстрації, енциклопедія, платівка «Голоси лісу», кросворд, індивідуальні картки, прилади для дослідів.

Тип уроку: конференція

І. ОРГАНІЗАЦІЯ ЗАЛУ Привітання.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Казка (розповідає вчитель):
Жили-були у Всесвіті дев’ять сестер, дев'ять красунь. Та одна з них була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими блакитними очима - озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її розкішне зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок - і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі - і видніється рожевий обрій ...
Чи впізнали ви цю красуню? Як звуть її ? (Земля).
Так, це планета Земля, наша домівка у Всесвіті, яку ми порівнюємо з чарівною дівчиною.
... Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі - озерця, рідшати волосся, затихати голос.
У мою душу закралася тривога, а у вашу? Адже Земля - це наша домівка. (Так).
Що саме непокоїть і тривожить вас? (Міліють і забруднюються річки, вирубуються ліси, зникають деякі рослини, люди часто винищують тварин і птахів).
Ось скільки проблем ви назвали. А що роблять з найдорожчим у світі, коли йому боляче, коли воно хворіє? (Його лікують, оберігають, підживлюють, охороняють).
Що ж повинні робити ми, люди, знаючи, що в біді Земля, наш прихисток, наш дім? (дбайливо ставитись до неї, охороняти ...).

ІІІ. РОБОТА ЗА ТЕМОЮ КОНФЕРЕНЦІЇ
Це і буде темою для нашої сьогоднішньої дорослої серйозної розмови.
Представляю вам групу інформаторів, а також групу експертів та лаборантів. Отже, нашу розмову побудуємо у формі конференції, на якій ми опрацюємо багато матеріалу. Крім того, нам у пригоді може стати цікава література нашого маленького читального залу. Секретарем буде Ангеліна С. Вона фіксуватиме найцінніші наші думки, вислови на табло.

1. ОХОРОНА ПОВІТРЯ
До речі, щодо інформації. Чи завжди вона буде правдивою? Нещодавно я почула, що є п’ять океанів. Кілька разів перевірила себе - знаю тільки чотири. А ви? (Тихий, Індійський, Атлантичний і Північний Льодовитий).
Постривайте, відносно п’ятого говорилось, що він:
Не прісний, не солоний,
Хоча блакитний і прозорий,
Без берегів і без води,
Пливем у ньому я і ти,
І легкокрилі літаки.
То що ж це за океан?
 (Повітряний океан).
Ці два слова дають нам мізерну інформацію про цей океан, а я впевнена, що ви знаєте набагато більше.
Групи експертів і лаборантів можуть працювати над першим завданням, а ми послухаємо інформаторів.
А). Інтелектуальна атака
(Проводить група інформаторів)
Повітря необхідне живим організмам. Для чого? (Щоб дихати, а значить жити).
Повітря немає кольору. (Так, воно прозоре, але товстий шар повітря має блакитний колір).
Повітря нерухоме. (Ні, воно весь час рухається. Це і є вітер, який ми відчуваємо).
Чи є повітря у твердих речовинах, наприклад грунті, крейді? (Так, у цьому ми переконалися, коли робили дослід з крейдою).
Повітря, яким ми дихаємо, насичене вуглекислим газом. (Ні. Повітря на одну п’яту складається з кисню, а решта - інші гази).
Чи може повітря мати запах бузку? (Ні, запах бузку має тільки бузок, а повітря без запаху).
Отже, природа дає нам повітря без кольору, запаху, насичене вдосталь киснем - таким, яким воно необхідне людині. Та людина часом недбало ставиться до цього безцінного дару. Слово просять наші лаборанти, що приготували дослід.
Б). Дослід № 1 з блюдцем і свічкою
(Діти спостерігають, як під час горіння виділяється кіптява, внаслідок чого блюдце стає чорним)
Це дуже просто спостерігати ось тут у класі - блюдце, свічка ... А як у масштабах Землі? Слово експертам.
В). Аналіз негативного впливу діяльності людини на повітря
(Група експертів робить висновок за кількома опрацьованими в індивідуальному порядку текстами).
Наприклад, карта № 1: “Поряд парк. Там згребли торішнє листя і запалили багаття. І вулиця, і перехожі потопають у великих сизуватих клубах диму...”
Завдання: зроби висновок.
Карти № 2, № 3, № 4 відповідно про зловживання отрутохімікатами на полях, про викиди відпрацьованих газів з фабрик, заводів, про забруднення повітря транспортом.
Аж страшно подумати, яким брудним повітрям ми дихаємо. Невже нічого не можна зробити?
(Не спалювати листя, заводи і фабрики повинні бути безвідходними або очищати викидні гази, більше використовувати тролейбуси, трамваї).
Нашого секретаря прошу заповнити табло.
(Поміщає стрічки з написами):
Не спалювати опале листя
Очищувати відпрацьовані гази

2.    ОХОРОНА ВОДОЙМ
А цей предмет вам знайомий? (Це глобус, модель Землі).
Якого кольору наша планета (прокручую глобус)? (Блакитного).
Чому? (Бо на земній кулі води вдвічі більше, ніж суші).
Про воду, думаю, ви теж багато знаєте і розповісте у своїх інтерв’ю. Кореспондентом буде представник групи інформаторів.
Тим часом лаборанти і експерти розпочнуть виконувати друге завдання.
А) Інтерв’ю
Чи не забагато на Землі води? (Ні, якраз скільки, щоб вона не замерзла, бо вода обігріває нашу Землю взимку, віддаючи їй тепло, що взяла від сонечка влітку).
Яке значення для живої природи має вода? (Основне. Її п’ють люди, тварини, рослини. Без їжі людина може прожити дев’ять діб, без води - дві. Вода - основа всіх живих організмів).
Чи правильним є твердження, що вода нас годує? (Так, без води не приготувати їжі. Водойми дають нам продукти харчування - рибу, морську капусту та ін.).
Кажуть, що вода - найширший шлях. Доведіть це. (Жодна дорога не може мати розмірів моря, океану, чи навіть річки. Там легко розминутися багатьом кораблям).
Як пов'язані електричний струм з водою? (За допомогою води працюють гідроелектростанції).
Для чого ще потрібна вода? (Різні відповіді).
Ви самі довели, що вода справжнє диво природи. Але часто люди не вміють цінувати його. Можливо, тому, що на перший погляд води у нас дуже багато.
Послухаємо експертів.
Б) Розповіді за ілюстраціями про негативний вплив людини на водойми
-      Катастрофи на морях;
-      вилив стічних вод із заводів, фабрик;
-      заростання і замулювання дрібних водойм і багато ін.
І в результаті Світовий океан матиме більше от такої каламутної, брудної води і менше цієї чистої, природної, здорової. Лаборанти готові продемонструвати дослід.
В) Дослід № 2. Фільтрування води
Цей елементарний дослід показав, що будь-яку забруднену воду можна очистити. У нас у класі за допомогою звичайного фільтру, а на заводах, фабриках - за допомогою складних фільтрів, а також очисних споруд. І люди повинні дбати про це.
Секретаря просимо виконати завдання. (На табло помішуються написи)
Фільтрувати використану воду
Розчищати дрібні водойми
Не засмічувати річки

3.     ОХОРОНА ҐРУНТІВ
А) Звучить фонограма “Голос Землі”
. . . Важко мені, діти мої, кровиночки мої. Чи ж не я вас породила, чи не я вам сили даю?  Плекаю для вас кожний кущик, травиночку кожну. Всі свої багатства віддаю вам до остану. Даю прихисток братам вашим меншим - тваринкам, жукам ...
За що кривдите мене, діти мої, чом не шануєте? Зриті надра мої ранами, гоїтимуться тисячі років, споєні отрутою поля перестануть колесити пшениці.
Не брудніть мене, не засмічуйте, бо я ваша мати, і що ви без мене?"
Діти, хто звертається до нас зі своїми болями і тривогами? (Земля).
Б) Якими б ви хотіли бачити себе щодо неї, якою б хотіли бачити її?  Запишіть одним реченням.
(Діти пишуть)
Чи не могли б ви поділитися своїми найпотаємнішими бажаннями? (Зачитують)
Хай ці думки й бажання залишаться на табло нашими рішеннями, а у ваших серцях як закони, як правила дітей Землі.
(Секретар поміщає на таблицю написи)
Уникати обробітку полів отрутохімікатами
Вивозити сміття на сміттєзвалища
Насаджувати дерева і кущі

4.        ОХОРОНА ЖИВОЇ ПРИРОДИ
 І знову пропоную загадку «Могутній і сильний, прекрасний і чарівний. Він підпирає небо і не дає йому зійтись. Його ще називають легенями планети»
А). Бесіда - опитування:
Дуже люблю ліс. І чому в лісі так легко дихається? (Бо у лісі багато дерев і повітря насичене киснем).
У парку теж багато дерев. Чому його не називають лісом ? (Бо парк - насаджений людьми).
Ліс - неначе багатоповерховий будинок. Які поверхи є у ньому? (Мохи - перший поверх, трави і квіти - другий поверх, кущі - третій, а крони дерев - четвертий).
А квіти лісові любите?  Чи можна їх рвати?  (Ні, бо серед лісових квітів багато лікарських і занесених до Червоної книги. Їх рвати заборонено).
Он як. Ти так любиш ліс, піклуєшся про нього, то ми оберемо тебе лісовиком. Ти попрацюєш з літературними джерелами, розповіси нам про деяких тварин і рослин, занесених до Червоної книги України. (Учень працює над завданням).
Яку ще користь дає ліс? (Деревину, з якої виготовляють папір, меблі; лікарські рослини, ягоди, гриби; прихисток птахам і звірам; духовну насолоду).
Б). Розповідь “Сторінками Червоної книги"
(Розповідає лісовичок).
А мультик про джмелів пам’ятаєте? Як все досконало побудоване в природі, як все взаємопов’язане. Ці зв’язки в природі вивчає спеціальна наука. Яка?
(Зачитуються дані з енциклопедичного словника)
Крім того, ше є спеціальна наука, покликана вивчати, охороняти, примножувати природу, у світі є багато організацій, товариств, яким теж не байдужа доля планети. Наприклад, міжнародний клуб “Грін Піс”. Ще у світі працюють заповідники, заказники, де створено умови, наближені до природних, щоб наші менші брати почувалися там мирно і безпечно.
(Діти показують на карті найвідоміші заповідники)
В). Кросворд
А зараз спробуйте уявити себе мешканцями лісу. Це допоможе вам упоратись з цікавими завданнями кросворду. А коли ми його розв’яжемо, то довідаємося про скарб - найдорожчий і найцінніший у світі.

1.                 Це весняний ранній птах,
           Називають його..
                                                                                                         (Шпак).
2.                 За вікном сніжок, піднялася віхола.

          Та не страшно пташці, що сидить під  стріхою.

                                                                                                                                                               (горобець).
3.                 Хитра кума сліди замела.
                                           (Лисиця).
4.                 Вправні будівельники майструють дашок
З соснових голок.
                (Мурахи).
5.                 Я найперша квітка в гаю
 Синім цвітом зацвітаю.
(Пролісок).
6.                 Влітку наїдається, взимку висипається.
                                                      (Ведмідь).
7.                 Білі дзвіночки висять, гойдаються
 Як вони називаються?
                                                            (Конвалії).
                    


п






р









и






р






о







д









а





То який найдорожчий скарб у світі? (Природа).

Але ви ще дуже малі і охороняти природу не можете. Мабуть, це справа тільки дорослих? (Ні, ми хоч і малі, але вже багато можемо зробити для збереження природи).
Ну, тоді секретаря прошу доповнити таблицю своїми особистими висновками:
Не зривати квітів
Не руйнувати гнізда і мурашники
Не ламати гілок
Не знущатись над живими істотами
А ми продовжуємо розмову про скарб, який щойно відшукали. Як ставляться до скарбу? Покажіть. Візьміть у свої долоньки те, часточкою чого є ми самі.

5.    ПІДСУМОК КОНФЕРЕНЦІЇ
Секретар протягом уроку фіксував найбільш цінні наші думки на табло. Перечитайте їх. Що вони вам нагадують? (Правила, закони ...)
Отже, ми склали пам’ятку, правила, а мовою дорослих - закони чи рішення, за якими мали б жити ми і спонукати до цього інших. Не всі з цих рішень можете виконати ви, діти, але ми можемо насаджувати дерева, розчищати джерела, не засмічувати їх і т.д.

На землі у домі вселюдському -
Протиріч і негараздів тьма,
Будьте, люди, обережні в ньому!
Іншої домівки в нас немає!
 
-        Чи сподобався вам наш урок?
-        Чому?
-        Що нового ви сьогодні дізналися?
-         Який наш обов’язок?

Наш обов'язок — зберегти на Землі повітря і водойми чистими, ґрунти — родючими, рослини — зеленими, а тварин — живими!
6.                 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.













Свято

І. Вступне слово вчителя
Прекрасна природа нашої Батьківщини. Вона чарує нас барвами лісу і поля, золотом осені, казковою красою зими, буянням весни. Але найкращий куточок природи здається мертвим,  якщо його не оживляють птахи.
Птахи — невід'ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, і степи, полонини. Птахи — окраса парків і садів. Чи можна уявити собі весну без дзвінкої пісні жайворонка або весняний ліс без кування зозулі?
Птахи – діти повітря, підкорювачі повітряного океану. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі й моря. Птахи – наші помічники, захисники наших лісів, полів, городів від шкідників. Кожна людина повинна охороняти птахів.
Але трапляються такі випадки, коли окремі учні знущаються над тваринами. Нехай зрозуміють вони, що їх поведінка не мужня й смілива, як вони вважають, а жорстока. Сильна й смілива людина завжди добра. Доброту й мужність повинен виробити кожен з нас. І перш ніж що – небудь зробити зле, замахнутись на щось, варто згадати слова : «Обережно, життя!»
Якби жителям України запропонували назвати свого улюбленого птаха, то вони назвали б лелеку; журавля мабуть, горобця, голуба та інших. Недарма матері, бабусі в Україні лагідно, з любов'ю називають своїх маленьких дітей та онуків «пташенятко»,  «ластівко», «горобчик», «горобенятко», «зозуленя».
Ви бачили біля дороги та криниці з водою дерев'яного журавля. А розмальовані печі, стіни в сільських світлицях, вишиті рушники, скатерки із зображенням птахів. Бо люблять споконвіку в Україні птахів, оберігають їх, приваблюють у сади, парки, ліси. А скільки складено загадок, прикмет, прислів'їв, вікторин про птахів! Сьогодні на нашому святі пернатих ви  зможете ще більше дізнатися про них нового.
II. Привітання
Учень. Настала весела пора року — весна. Все оживає від зимової спляч­ки. З далеких країв повертаються наші пернаті друзі — птахи. Земля чепурить­ся, готується зустрічати їх. Розпочи­наймо свято «День зустрічі птахів».
 Ведуча. А ви, друзі, готові зустрі­чати птахів?
 Усі. Готові!
(Чути стукіт у двері.)
-            Ведучий. Будь ласка, заходьте.







(Заходить поштовий голуб із сумкою.)
-            Голуб. Добридень,
-            У с і. Добридень!
-            Ведуча. Проходьте сюди, ми раді такому гостю.
-            Голуб. Дякую, дякую. Я оце приле­тів, бачу: напис «Запрошуємо на свято птахів».Саме сюди мені й треба. Вам телеграми. Я їх тільки-но прийняв від
-            моїх товаришів. Послухайте.

-            ТЕЛЕГРАМА 1.
-            Всім друзям птахів. Оглянули шпаківні, виготовлені вами, зали­шилися задоволені. Дякуємо за роботу. Влітку знищимо всіх шкід­ників в саду.
-            З привітанням Шпаки
-            ТЕЛЕГРАМА 2.
-            Учасникам свята „ День зустрічі птахів". Вилітаємо з Африки. Чи вже є у вас комахи? Якщо не має - затримаємося в дорозі.
-            Ластівки
-            ТЕЛЕГРАМА 3.
-            Всім юнатам. Дуже вдячні за турботу про нас у важкий зимовий час. Ми відлітаємо до себе з добрими згадками про вас. На повітряних шляхах розповімо пта­хам, які летять сюди про вас і дамо їм вашу адресу.                                                                                                                   
-            Снігурі

o   1-й юннат
o   Чиї ж то голоси бринять,
o   Як ліс під вітром вишумовує?
     Дрозди й синиці гомонять
o   Пташиною своєю мовою.
o   Що роблять гуси чи качки,
o   Як річка грає і хлюпочеться?
o   Б'ють крилами, як новачки,
o   Їм плавать і пірнати хочеться.
o   Вони вертаються сюди,
o   Радіють, плачуть і хвилюються.
o   І тож одвічно так, завжди
o   Землею рідною милуються.
o   2-й юннат
o   Гей летіть до нас, птахи,
o   Наші славні співаки.
o   Вже для вас готові хати,
o   Змайстрували їх юннати.
o   Гей до нас, до нас сюди
o   Завітайте у сади.
o   Вас зустрінуть весняні
o   Теплі та погожі дні.
o   І дорослі, і малята
o   Будуть вас охороняти.
o    
o   Буде досить для пташок
o   І гусениць й комашок.
(З'являються птахи).
        Ведучий. Дорогі птахи! Дуже проси­мо вас розповісти нам про себе.
           У с і. Просимо! Просимо!
         Снігур. Я тут найстарший і розпо­вім про себе перший. Моя батьківщи­на — північ. На зиму ми всі прилітаємо з півночі до вас. Тут смачними ягодами пригощає нас малина, калина, гороби­на, а насіння нам дає клен, ясен, граб.
-            В е д у ч а. А це, друзі, шановний чор­ний грак. Граки, тільки-но похолод­нішає, відлітають на південь. У нас вони добре працюють на полі, ни­щать озиму совку, дротяників. Чи ба­гато ви їх добуваєте?
-            Грак. Чимало. Ми, граки, лічити не вміємо, а от агрономи підрахували, що кожен грак за день може знищи­ти до 400 дротяників.
-            1-й юннат. А це що за маленька пташка?
-            Мухоловка. Я — мухоловка. Хоч я і дуже маленька, але апетит у мене ве­ликий. З'їдаю щодня 200 мух і комарів.
-            Синичка. Я — синичка. За день з'їдаю і приношу своїм пташенятам стільки їжі, скільки важу сама.
-            2-й юннат. А я знаю вірш про дятла.
-            Дятел. О, я охоче послухаю.
-            1-й юннат
-            У гаю пісні немає,
-            Гай засніжений дрімає.
-            Тільки чути гук —
-            Тук-тук-тук.
-            Мабуть, це строкатий дятел
-            Хоче дуба роздовбати.
-            Там на дубі кузню має,
-            3 шишок зерно він виймає.
-            І лунає ще тук-тук.
-            Дятел. Гарного ти вірша розповів мені. А хто з вас, діти, знає, що то є — «дятлова кузня»? Якщо ніхто не знає, то я розповім. Взимку вибираю зручне дерево, видовбую кору, туди заношу шишки, роздовбую їх, добуваю насіння.
-            Зозуля. А ось і ти вже прилетів, шпаче, із міста. Скажи, а що про нас, птахів, там кажуть.
-            Ш п а к. Говорять різне, як про кого.
-            С о л о в е й. А як про пісню солов'їну говорять люди?
-            Шпак. Все місто виходить слухати солов'я в парк, сади зелені. Коли лунають його пісні, все навколо замовкає.
-            Жайворонок. А що про жайворонка чути?



-            Шпак. Весни ти вісник — скрізь го­ворять.
-            Сова. А про мене, шпаче, там не чути?
-            Ш п а к. І тебе цінять. Зберігаєш зер­на людям ти багато, бо нищиш різ­них гризунів.
-            Ведучий. Діти, ви дізналися, яку ко­ристь приносять птахи, тому охороняй­те їх, приваблюйте у свої сади, поля, боріться з тими, хто руйнує їх гнізда.
-            Ведуча. А тепер будь ласка послухайте цікавинки з життя птахів:

1.  Якби людина мала такий апетит, як птахи, то вона б з'їдала за день 40 буханок хліба.
2.            Птахи за допомогою органу смаку можуть розрізняти соло не, солодке, гірке.
-            3. Полюючи на комах, стрижні за робочий день пролітають тисячу                             кілометрів.
-            4. Жирові запаси перелітних птахів дорівнюють третині ваги тіла.
-            5. Кожна пара маленьких синичок здатна обслужити 40 пло­дових дерев.
-            6. Повзик годує своїх пташенят 370-380 раз на день.
-            7. Колібрі - єдиний птах, що може літати хвостом уперед.
-            8. Ластівка за літо виловлює близько мільйона комах, а кри­хітний корольок - майже десять мільйонів.
-            9. Найдбайливішою матір'ю є дрохва. Вона не покидає пта­шенят навіть перед смертельною загрозою.
-            10. Синичка за день з'їдає і приносить своїм пташенятам стіль­ки корму, скільки важить сама.
-            11. Сова зберігає зерно людям, бо знищує від 85 до 130 різних гризунів на місяць і не менше тисячі щороку    
-             III. Проведення гри
-            Учитель. А зараз розпочнемо гру-змагання «Хто більше знає про пта­хів?». Участь у грі беруть команди «Сова» і «Дятел».
-            Команда «Сова»
-            Я розповім про те, як лелека колись був людиною. Одного разу дав йому Бог великий мішок і наказав кинути в прірву. Але попередив, що в мішок зазирати не можна. А чоловік цікавий був. Узяв та й подивився, що в тому мішку. Атам — змії, вужі, ящірки. Чо­ловік не встиг зав'язати мішка, як ті гади порозлазилися.
-            Тоді за непослух Бог перетворив цього чоловіка на ле­леку, наказав визбирати все те, що він випустив з мішка. Ось лелека й вико­нує наказ Бога, збирає жаб, ящірок, а визбирати всіх не в силі.
                Команда «Дятел»
А ось інша легенда про лелек.
-            Вороги напали на місто й узяли в об­логу храм, в якому шукали порятун­ку містяни. Одна жінка побачила біля дзвіниці лелеку. Простягнувши йому сповите немовля, почала благати: «Лелеченько-серденько, врятуй його». По­чув лелека, підхопив немовля і вря­тував від неминучої загибелі.
-            Команда «Сова»
Ось послухайте легенду про Божу пташку.
-            Сталося так, що Ісуса Христа засуди­ли на смерть. За гріхи всіх людей дав себе син Божий розіп'яти на хресті, щоб своєю смертю підтвердити лю­дям прощення їхніх гріхів.
-            Висить Ісус на хресті поміж двома роз­бійниками й мучиться тяжко. З рук і ніг, поприбиваних до хреста цвяхами, тече свята кров, а на голові терновий вінок в'їдається у святе тіло. І нікого немає, хто б полегшив Синові Божому його муки. Стоїть Божа Мати й ридає. Та чим допоможе своєму синові?
-           А над хрестом літає маленький жайворонок. Бачить, як тяжко страждає Ісус, хоче допомогти Синові Божому.
-           Опускається долу, сідає на хресті й видзьобує колючки з тернового вінка. А як вирвав їх, підлетів угору й защебетав.
-           Побачила це Мати Божа і благосло­вила пташку: «О пташко люба! Будеш ти по всі часи благословенна за те, що ти вчинила! І будуть тебе всі люди любити й веселитися твоїм співом. І ніхто не зробить кривди ні тобі, ні твоїм дітям».
-           Команда «Дятел»
-           Щоліта в гнізді орла з'являється троє  пташенят. І переносить він їх через і море. А як несе через море, то приказує: «А чи будеш мене носити, як я буду старий, чи будеш ти такий, як я?» Орленя каже: «Буду». Орел його в море й кине. Потім другого несе.  Знову серед моря питає: «Чи будеш  і мене носити через море, який ти будеш, такий, як я, коли я буду старий?» Орленя відповідає: «Буду». Орел і його кидає і в море. Ось летить він з третім і його те саме питає. Орленя каже: «Буду, але своїх дітей, а не тебе». Орел переніс це орленя через море тому, що воно і правду сказало. А тепер орел щороку по одному пташеняті залишає, а решту в море кидає. Тому на світі мало і орлів, і їх оберігати треба.
-           Ведучий. Тваринний світ здавна викликав бажання спостерігати: розгадана поведінка тварин часом рятувала людям життя. Великий цикл повір'їв і пов'язаний з птахами. Особливо тут виділяються зозуля, ластівка, лелека, сова, сорока. Повір'я часто сприяли охороні птахів.
-           А тепер слово командам - це було для них домашнім завданням, хто більше озвучить народних прикмет, приказок, пов'язаних  з птахами.
-           Команда «Сова»
Як закувала зозуля — то можна купатися.
Хто при грошах навесні перший раз почує кування зозулі, то матиме гроші на цілий рік.
Першою летить у вирій і останньою повертається зозуля.      
                     
                    Команда «Дятел»
-           Звиті ластівкою гнізда в будинку віщують щастя тому сімейству.
-           Ластів'ячих яєць чіпати не мож­на, бо будуть веснянки.
-           Хто зруйнує гніздо лелеки, той не уникне нещастя.
-                Команда «Сова»
-             
-            Ластівки літають низько — бо­жий дощик близько.
-            Дикі гуси відлітають — кінець ба­биного літа.
                               Коли зозуля кука, тоді квітує лука.
          Команда «Дятел»
-            Синичка зранку починає пища­ти — чекай на мороз.
-            Прилетів кулик з-за моря — вивів весну із запертя.
-            Курка на одній нозі стоїть — на холод.
-            У полі перепілка сильно кри­чить — на дощ.

-            Учитель. А зараз вам потрібно скласти пазли.
-            Команди складають пазли і по готовності називають птаха.
-            Учитель. Дуже багато є народних прикмет про птахів. У народі давно помічено, що птахи можуть передбача­ти погоду. Ці прикмети передавалися від покоління до покоління і дійшли до наших часів. Часто кажуть: «При­кметі вір, але й перевір». Тож погово­рімо про птахів-синоптиків. (Домашнє завдання)
-             
o   Команда «Сова»
Птахи рано збираються у вирій — осінь буде холодною.
Птахи перед теплом сідають на верхівки дерев.
Птахи в'ють гнізда на сонячному боці дерева — літо холодне, а як­що на тіньовому — то тепле.
-            Команда «Дятел»
-            Горобці дружно цвірінькають —  на відлигу.
-            У птахів стовбурчиться пір'я — на негоду.
-            Гуси високо летять — багато буде води, низько — мало.
-            Рано прилетіли жайворонки — на теплу весну.
-            Учитель. Українські прислів'я та приказки належать до найяскравіших здобутків народної творчості. Їх тема­тичне багатство, що поповнюється впродовж століть, дотепність і влуч­ність вражають. Багато з них пов'яза­ні з птахами. Тож послухаймо деякі.
-            Команда «Сова»
-            Ранні птахи п'ють росу, а пізні — сльози ллють.
-            Видно птаха по пір'ю.
-            Не літай, вороно, в чужі хороми.
-            Команда «Дятел»
-            Не бачить сова, яка сама.
-            Як не маєш співця — послухаєш горобця.
-            Дружні сороки й орла заклюють.
-            Скільки б не білилася ворона, її пір'я не стане білим.

-            У ч и т е л ь. А зараз загадки. Це також своєрідні перлини народної мудрос­ті. Як влучно в загадках народ дає характеристику птахам — один-два штрихи, і ми безпомилково впізна­ємо, хто це.
-            Слово командам.
-            Загадки для команди «Сова»
-            Які ключі до неба добираються? (Журавлині)
-            Хату на хаті має, жабам рахунок знає. (Лелека)
-            Вдень мовчить, а вночі кричить. (Сова)
-            За вікном гніздо будує, тільки в нас не зимує. (Ластівка)
-            Дзьоб міцний і гострий має, шкідників ним добуває. (Дятел)
-            Двічі родиться, а раз помирає. (Птах)
-            Летіло, як міх, упало, як сніг, лопа­тами ходить, а рогом їсть. (Гуска)

-            Загадки для команди «Дятел»
-            Маленьке, сіреньке, по полях лі­тає, уночі співає. (Перепілка)
-            Дитина ще не народилась, а вже на виховання віддана. (Яйця зозулі)
-            Не людина, а живе в хатці. (Шпак)
-             
-            У болоті плаче, а з болота не ви­лазить. (Кулик)
-            Біла хатка, чорна латка по березі скаче. (Сорока)
-            Без сокири й без рук, а дім будує. (Пташка)
-            Не людина, а говорить. (Папуга)
-            Більше за всіх кричить, а наймен­ше робить. (Півень)

o   1. Який найменший птах у світі? (Колібрі)
o   2. Який найбільший птах у світі? (Страус)
o   3. Які птахи виводять пташенят у всі пори року, навіть узимку? (Шишкарі)
o   4. Які птахи можуть літати хвостом наперед? (Колібрі)
o     5. Чи є пташине молоко? Якщо є, то в яких птахів? (Є, у пінгвінів, голобів)
o    6.  Який птах прилітає весною до нас першим ? (Грак)
o    7. Скільки треба взяти літер „а", щоб одержати  назву птаха?     (Сорока )
o    8. Які птахи зимують у нас?  (Сорока, горобець, синиця, дятел, сова)
o    9. Чому заборонено турбувати птахів, які сидять  на гніздах? ( Птахи залишають гнізда )
o    10. Цар птахів. (Беркут)
o    11. Що птахам страшніше в зимку – голод чи холод? (Голод)
o    12. Закінчіть фразу. Птахи мають воло і мязистий  шлунок., тому  що
вони...(Не мають зубів)
                 13. Дятлам потрібна, особлива констукція черепа, щоб запобігти...чому? (Струсу мозку)
-            14. Чому не можна брати в руки яйця птахів? (Птахи покидають гнізда)
-            15. Яке місто має назву птаха? (Орел)
-            16. Який птах найбільший  в українській фауні? (Дрохва)
-            17. Хто з птахів плете своє гніздо, як рукавичку? (Синиця- ремез)
-            18. Чому сову називають корисним птахом? (Вона знищує за рік до тисячі                       мишей)
-            19. Які птахи поїдають волохатих гусениць шовкопрядів? (Зозуля, іволга, сойка)
-            20. Який співочий птах, добуваючи корм, пірнає у воду і бігає по дну? (Оляпка)
-             


Журі підбиває підсумки й оголошує пе­реможців 















Немає коментарів:

Дописати коментар

Архів блога